KLENCZON – POEMAT ROCKOWY

MUSICAL KRAKOWSKO-SOPOCKI
KLENCZON – POEMAT ROCKOWY
Premiera 28 kwietnia 2012. Teatr „Off De Bicz” Sopot. Grany również w Operze Leśnej w Sopocie, Teatrze Miejskim w Gdyni, na scenie St. Wyspiańskiego PWST w Krakowie, Sali Kongresowej AR w Lublinie, w Szczytnie – w rocznicę śmierci K.Klenczona, na Międzynarodowym Festiwalu K.Klenczona w Pułtusku, na Festiwalu ArtPark w Warszawie, Kwidzynie, Juracie, Tarnowie….

Scenariusz, reżyseria: Katarzyna Cygan
Kierownictwo muzyczne: Hubert Świątek
Produkcja: Sopot – Anna Dauksz-Wołkowicz, Kraków – Teatr Muzy

w roli Krzysztofa Klenczona : MAREK PIEKARCZYK

O SPEKTAKLU
KLENCZON POEMAT ROCKOWY. Multimedialna podróż musicalowa. Opowieść o miłości na podstawie opowieści Bibi, żony Krzysztofa. Historia rozpoczyna się w Sopocie na początku lat 60-tych. Morze, plaża i miejsca legendy jak Grand Hotel, Spatif itd. Czarujące wizualizacje filmowe i fotograficzne przygotowane przez mistrzów sopockiej fotografii, według scenariusza spektaklu. Do spektaklu, w powiązaniu ze scenariuszem, nakręcono kilka krótkich filmików z sopockimi kloszardami w roli głównej. w stylu J. Gruzy i J. Federowicza z lat 60-tych Wytwórnia Filmowa Siedem Kotów presents! Film 1. Apetyt na czereśnie Film 2. Las Spatif Film 3. Skok na Grand
OBSADA:
Marek Piekarczyk
Katarzyna Cygan
Barbara Janyga
Yanoosh Baran
Kinga Kutrzuba
Muzycy:
Hubert Świątek – inst. klawiszowe
Grzegorz Sycz – perkusja
Janusz Macek Mackiewicz, lub Paweł Kuźmicz – bas
Michał „Wierzba” Saidowki – gitara

Wizualizacje: Anka Badowska Wiktor Zglejc Andrzej Zięba Krzysztof Stencel

Linki do materiałów fotograficznych zajdują się: www.teatrmuzy.pl
oraz fb Klenczon- poemat rockowy, zdjęcia, albumu

Z prasy:
Port Kultury: 28 04 2012. Piotr Wyszomirski – „(…) Spektakl przyciągnął uwagę odbiorców – przed wejściem miały miejsce dantejskie sceny, prawie jak przed koncertem Rolling Stonesów w Warszawie, ale i tak nie starczyło miejsca dla wszystkich.”

O KRZYSZTOFIE
KLENCZON – POEMAT ROCKOWY – to nie tylko piosenki wspaniałego artysty. To próba przybliżenia lub zaprezentowania postaci Krzysztofa oczami jego żony Bibi. A była to wielka miłość, od pierwszego wejrzenia. Miłość na miarę romantycznych lat 60tych. To dla Bibi dokonał wyboru opuszczenia Polski. Dla niej i swoich dzieci brał w Stanach każdą pracę, by okazać się odpowiedzialnym za rodzinę człowiekiem. Dla niej pisał, z nią się cieszył i kochał ją do końca życia… Niestety, tragicznie, zbyt krótkiego. / Kasia Cygan/
Już któreś z kolei pokolenie słucha i zachwyca się piosenkami Krzysztofa Klenczona, które tak pięknie wkomponowały się w lata 60siate i 70-te. Muzyk, gitarzysta, fundament Czerwonych Gitar i lider Trzech Koron, obdarzony ciepłym, elektryzującym głosem. Ale, to nie głos sprawił, że jest postacią ponadczasową. Pozostawił po sobie nie tylko dorobek artystyczny, ale ogromną szczerą przyjaźń i szacunek do ludzi, których spotykał na swojej drodze. Zarówno czuły, jak i bezkompromisowy – cechy te nadały mu przydomek ZBUNTOWANY ANIOŁ.

Fragmenty spektaklu:
BIBI:
„ … Było to dokładnie 15 stycznia 1965 roku. W Sopocie. W sławnym Grand Hotelu, podczas pierwszego występu Czerwonych Gitar. W barze Alga…. poczułam na sobie czyjeś spojrzenie… Odwróciłam się. To był ciemny, przystojny, nieznany mi chłopak. W kożuszku. Wokół szyi miał kolorowy, moherowy szalik, zawieszony niedbale …”

„… Pierwsza randka. Poślizgnęłam się na molo i mało nie runęłam. Krzyś wziął mnie pod rękę, wkurzyłam się trochę… Nawet mnie nie pocałował…”
„… Krzyś nosił w sobie taki, taki… bolesny cierń… jakby w imieniu swego ojca, w imieniu wszystkich walczących o niepodległą Polskę…”

RECENZJE:

Andrzej Stanisławski – Trójmiasto.pl
Kasia Cygan, Ania Dauksza-Wołkowicz i Marek Piekarczyk przypomnieli polskiego Johna Lennona. „Klenczon” w Operze Leśnej Kim był Krzysztof Klenczon, to pytanie raczej retoryczne. Zwłaszcza w Sopocie. Piosenkarz i kompozytor, lider grupy Czerwone Gitary powrócił ostatnio na trójmiejskie sceny. Tym razem jako bohater poematu rockowego. Krzysztof Klenczon i jego Czerwone Gitary – najsłynniejszy polski zespół rockandrollowy lat 60. XX wieku – ściśle związani są z Sopotem. Tutaj, w roku 1965 po raz pierwszy zagrali w legendarnym klubie „Non-Stop”. Trzy lata później, również w Sopocie, wystąpili na VII Międzynarodowym Festiwalu Piosenki w Operze Leśnej. To ich piosenki zrewolucjonizowały polską scenę muzyczną tamtego czasu. Jako jedna z niewielu polskich grup zyskali autentyczną popularność poza granicami naszego kraju. W styczniu 1969 roku w Cannes zespół otrzymał trofeum „Midem” – na tym festiwalu, taką samą nagrodę dostali również Beatlesi. Pamięć o Klenczonie postanowili przywrócić artyści współcześni: Kasia Cygan, Ania DaukszaWołkowicz i lider heavy metalowej formacji TSA, Marek Piekarczyk. 28 kwietnia 2012 roku, na scenie teatru OFF de BICZ w Sopocie, w ich wykonaniu miała miejsce premiera widowiska „Klenczon. Poemat rockowy”. Było to znakomite przedstawienie multimedialne, gdzie przy pomocy bardzo prostych środków artystycznych i nader skromnej scenografii przypomniano piosenki nieżyjącego geniusza muzyki rockowej. Przedstawienie okraszone było wspomnieniami żony artysty, Alicji (Bibi) Klenczon, oraz pokazem zdjęć, jakie po polskim Johnie Lennonie pozostały, oraz projekcji zdjęć wykonanych na potrzeby spektaklu przez grupę sopockich fotografów . Premierowy spektakl, gorąco przyjęty przez publiczność, zachęcił realizatora do jego powtórzenia i poszerzenia. 5 sierpnia br. „Klenczon. Poemat rockowy” został wystawiony w sali PFK Sopot na terenie Opery
Leśnej, co zapewniło więcej przestrzeni dla artystów. Grupa wystąpiła w składzie poszerzonym o Justynę Baran i Yanoosha Janusza Barana. Było lirycznie i spontanicznie. Tańczyli artyści i tańczyła i śpiewała również publiczność. Utwór „Natalie, piękniejszy świat” w wykonaniu Marka Piekarczyka, który kojarzony jest raczej z ciężkim uderzeniem, zabrzmiał niezwykle poetycko. Wzruszał On również interpretacją piosenek ”Wiosenna miłość”, która ubrana w kraciastą sukienkę nawiedza K.K. na łożu śmierci i wykonaniem utworu „Niebieskooka ”przed którym podobno bardzo się bronił. Z kolei „Pluszowe niedźwiadki” zostały nagrodzone gromkim śmiechem i burzą oklasków ”a Uchwyć wiatr” w akustycznej wersji , wykonany przez trzy wokalistki, zabrzmiał soulowo poruszając piękną harmonią.. Jeden z największych hitów Klenczona „10 w skali Beauforta” brawurowo wykonała pomysłodawczyni i reżyser spektaklu, Kasia Cygan. Nowe aranżacje utworów ,w propozycji Huberta Świątka, były świeże i dostosowane do wizji reżysera spektaklu i jego scenariusza. Wysoki poziom prezentował cały zespół muzyczny złożony z czołowych jazzowych muzyków trójmiejskich. Kolejny koncert poświęcony Klenczonowi odbędzie się 16 września br. w Teatrze Miejskim w Gdyni. Jak zapowiada Kasia Cygan tym razem na scenie pojawi się również Alicja (Bibi) Klenczon. Będą także nowe propozycje. W projekcjach multimedialnych, juz nie tylko pod postacią zdjęć, ale również w krótkich filmikach, po kultowych miejscach Sopotu oprowadza widzów grupa zabawnych kloszardów. Jest zatem spektakl promocją Sopotu i Jego wizytówką. Spektakl pokazany dwukrotnie w Sopocie nie jest dziełem skończonym. Z każdym występem rozwija się i wzbogaca o coraz to nowe elementy, prezentujące zarówno twórczość jak życie prywatne Krzysztofa Klenczona. Ciekawe jak ten sopocko-krakowski projekt zostanie odebrany przez publiczność w innych miastach, ponieważ jak się dowiedziałem, po ostatnim trójmiejskim spektaklu 16 września w Gdyni, artyści planują kolejne występy w największych miastach Polski. Obserwując profesjonalizm artystów i dojrzewanie spektaklu przewiduję sukces zaprezentowania go w innych miastach.

Port Kultury, 28kwietnia 2012, Piotr Wyszomirski
„Świetny pomysł miały Katarzyna Cygan i Anna Dauksza Wołkowicz, dwie byłe solistki Teatru Muzycznego w Gdyni. Postanowiły trochę odkurzyć postać Krzysztofa Klenczona, tragicznie zmarłego 31 lat temu polskiego muzyka i wokalisty. Scenariusz napisała dzisiejsza krakowianka, a „Klenczon” to jej i Anny Daukszy trzeci projekt po „ Pocztówce z Krakowa” w Sopockiej Scenie Off de BICZ i koncertach „ Kolęda Nocka” w Sopocie. (…) „Klenczon. Poemat rockowy” to coś więcej niż składanka nowych aranżacji przebojów lidera Trzech Koron. Ambicją autorek było przywołanie klimatu lat minionych i stworzenie portretu Wielkiego Artysty. To pierwsze się udało – solistki i dziewczęta z chórku strojami przywołują lata 60. i 70. W roli Klenczona występuje dobrze pamiętający te czasy Marek Piekarczyk – na co dzień rokendrolowiec pełną gębą, a wczoraj także w bardzo rokendrolowej formie (dla niektórych nawet trochę za bardzo rokendrolowej). Usłyszeliśmy kilkanaście piosenek w zupełnie nowych, czasami nie do poznania, pomysłowych aranżacjach autorstwa gdańskiego muzyka Huberta
Świątka.
Trójmiasto.pl, 28 kwietnia 2012, Łukasz Rudziński
/…/”Najjaśniejszym wokalnie punktem spektaklu „Klenczon – poemat rockowy” była Katarzyna Cygan. Lider TSA, Marek Piekarczyk, uprawomocnił człon „rockowy” w nazwie spektaklu z piosenkami Krzysztofa Klenczona. Raz jako liryczne, spokojne utwory, innym razem ostrzej, w pełnych energii rockowych kompozycjach można posłuchać w Off de BICZ twórczości Krzysztofa Klenczona. Jego muzyka posłużyła za temat wieczoru „Klenczon – poemat rockowy”. To świeże spojrzenie na muzykę z lat 60. i 70. XX wieku. To różnorodne muzycznie trio sięgnęłopo repertuar z różnych okresów twórczości Klenczona, przypominając nieco zapomniane, niesłusznie, piosenki (m.in. „Muzyka z tamtej strony dnia”, „Wiosenna miłość”) oraz jego najsłynniejsze przeboje („10 w skali Beauforta”, „Taka jak ty”, „Jesień idzie przez park”, „Biały krzyż”). Ten dynamiczny (dzięki zmianom wykonawcy po każdej piosence), różnorodny spektakl jest ciekawą retrospektywą twórczości Krzysztofa Klenczona, wykonywaną na trzy głosy. To ożywczy powiew retro, który dzięki aranżacji Huberta Świątka i pracy solistów, nie pachnie formaliną.”

PIOSENKI
Taka jak Ty — (współ-autor.W.Korda) tekst GRAŃ
Historia pewnej znajomości – Kosela
Niebieskooka- muz.KLEJNE – teks R.Sadowski
Wiosenna miłość – tekst Jan Gawęcki
Daleka Rzeko – M.Gaszyński
Ty albo więcej nic – M.Gaszyński
Moda i miłość
Nie przejdziemy do historii – A. Kuryło
My z XX wieku -J. Krynicz (Kondratowicz)
Uchwyć wiatr – J.Świąć Cygan – K. Klenczon
Natalii – J. Kondratowicz
10 w skali Bouforta – J. Kondratowicz
Polesia Czar-muz i tekst – J. A.Kostecki
Kwiaty we włosach – J.Krynicz (Kondratowicz)
Rok z kapryśną dziewczyna – J. Kondratowicz
Jesień idzie przez park – M.Gaszyński i B.Lebl
Wróćmy nad jeziora – J.Swiąć Biały krzyż – J. Kondratowicz